Marknadsföring är ett stort område som spelar en viktig roll för företag runt om i världen. Att strunta i marknadsföringen är som att öppna en butik och inte tala om för någon om den. Marknadsföring är a och o för alla företag och den avgör hur ditt företag kommer att utvecklas i den kommande framtiden. I nuläget har det gått över till Digital Marknadsföring.
Sociala Medier Marknadsföring eller SMM som det kallas, är en betydande del av Digital Marknadsföring. Det är en teknik för att närma sig dina kunder via sociala medier plattformar som Facebook, Twitter, Instagram, etc. Det är ett utmärkt sätt för alla typer och storlekar av företag att närma sig publiken. Om du saknar denna teknik i din marknadsföringsstrategi saknar du mycket. Det är dags att komma igång med Sociala Medier.
SMM (Social Media Marketing) är en ”Game Changer” för företag, eftersom den tillåter även mindre företag att närma sig målgruppen mycket enklare och billigare än äldre traditionella metoder.
Ditt varumärkes rykte och marknadsföring beror på hur stor din publik är och hur din publik interagerar med ditt varumärke.
Med SMM kan du:
- Öka antalet besök på din webbplats
- Öka medvetenheten om ditt Varumärke
- Interagera med din publik
- Förbättra kommunikationen och dina tjänster/produkter
Innan du sätter igång, behöver du först veta att marknadsföring på Sociala Medier kräver tid.
Sociala Medier kan jämföras med att gå till ett Gym. Du ser inte oftast resultatet efter ett pass, utan det krävs en regelbundenhet.
Så här kommer du igång med Sociala Medier:
- Skapa en Strategi för Sociala Medier. Du behöver veta exakt vad du vill åstadkomma. Vad är ditt Affärsmål? Vad är ditt Varumärke? Vilken är din Målgrupp? Vilket Värde kommer du leverera? Du behöver även besluta om vilka plattformar som lämpar sig bäst för din verksamhet.
- Var konsekvent i dina inlägg. När du har bestämt strategin så kan du börja använda de olika plattformarna enligt din strategi. Lägg upp innehåll med lagom långa mellanrum för att skapa förväntan. Ta dig tid att skapa innehåll som ger mervärde till dina följare. Tänk kvalité, framför kvantitet. Skapa engagemang. Lyssna på dina följare. När du har fått ett anständigt antal följare är det enkelt att lägga upp nya saker och se till att din läsare har en värdefull och ny sak direkt.
- Annonsera på Sociala Medier. Vill du nå ut bredare än bara dina följare så är Paid Social Media ett alternativ för en enormt mycket större spridning och resultat.
- Följ upp. Även om du har skrivit en strategi så kom ihåg att du måste mäta och följa upp. Din uppföljning blir kvitto på de investerade insatserna. Vad var det som funkade? Vad funkade inte? Något som behöver ändras? Gå igenom och förbättra dina Sociala Medier. Du behöver även hålla koll på nyheter i respektive plattform.
Att komma igång med Sociala Medier är enkelt, men att göra det rätt tar tid och kräver tålamod.
På DigitalWork4U kan ditt företag få hjälp med både att ta fram SMM Strategi, skapande av content, publicering, annonsering i sociala medier, uppföljning och allt annat inom området. 🙂
Klicka här för att komma till kontaktformuläret.
Lämna gärna kommentar nedan.